Sposób udzielania teleporad
Dzięki teleporadzie świadczenia opieki zdrowotnej udzielane są „na odległość”, co zwiększa bezpieczeństwo pacjenta oraz personelu medycznego, ograniczając bezpośredni kontakt do sytuacji uzasadnionych klinicznie. Teleporady w Przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej udzielane są przy użyciu systemu łączności telefonicznej.
Termin Teleporady ustalany jest każdorazowo z pacjentem przez pracownika rejestracji w trakcie rejestracji pacjenta do lekarza. Pacjent powinien podać numer telefonu, na który lekarz zadzwoni w ustalonym terminie w celu wykonania świadczenia.
Na podany przez pacjenta w trakcie rejestracji numer telefonu lekarz w ustalonym terminie i o ustalonej godzinie i minucie wykona telefon w celu wykonania świadczenia.
Brak kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie teleporady skutkuje jej anulowaniem, przy czym wykonana będzie co najmniej trzykrotna próba kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut, w celu udzielenia teleporady. Po tym teleporada będzie anulowana.
W sytuacji, gdy jest to niezbędne ze względu na stan zdrowia pacjenta, świadczenie będzie zrealizowane w formie bezpośredniego kontaktu z pacjentem.
- gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady,
- podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ,
- w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,
- w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
- dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia dzięki której szybko i bezpiecznie złożysz deklarację POZ bez konieczności wizyty w przychodni, zapisuje się twoja historia wizyt, skierowań, recept.
Aby założyć IKP należy:
- Wejdź na stronę IKP pod tym adresem (https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta)
- Załóż konto wybierając: Profil Zaufany lub e-dowód
- Przejdź do Moje konto
Sposób realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych
Zlecenia (skierowania) na badania laboratoryjne i obrazowe (RTG, USG,) z koszyka usług POZ są wystawiane po przeprowadzeniu konsultacji lekarskiej osobistej lub teleporady w formie elektronicznej lub papierowej. Zlecenia na badania laboratoryjne są wyłącznie w formie elektronicznej -pacjent zgłasza się na badania w godzinach pracy punktu pobrań w Centrum Medvcznym Familia Bańgów.
Wyniki badań lekarz otrzymuje automatycznie w dokumentacji medycznej. Pacjent otrzymuje oryginał wydruku który może odebrać osobiście lub przez osobę upoważnioną w Rejestracji placówki.
Badania obrazowe RTG i USG wykonujmy również w Centrum Medycznym Familia Bańgów na podstawie skierowania w formie papierowej. Wyniki badań USG i RTG pacjent odbiera osobiście w formie papierowej w miejscu wykonywania badań. Na badanie możesz się zapisać osobiście, telefonicznie, podając nr PESEL
Zamawianie recept
U pacjentów z prawidłowo kontrolowaną chorobą przewlekłą (po wcześniejszej ocenie lekarza na wizycie osobistej) możliwe jest wypisanie recepty bez konieczności wizyty stacjonarnej.
Nie wypisujemy leków, które nie są oznaczone jako leki do stałego przyjmowania przez pacjenta w naszej dokumentacji. Aby przedłużyć lek, który został zlecony poza naszą praktyką konieczne jest przedłożenie dokumentów konsultacji z innej poradni lub wizyta u lekarza.
Obecnie w Poradni wystawiamy e-receptę z wysyłką kodu na podany przez pacjenta numer telefonu. Jeśli pacjent nie ma możliwości odebrania kodu recepty na swoim telefonie, prosimy o zgłoszenie się do rejestracji.
Sposoby zamawiania recept:
– telefonicznie – poprzez nowoczesny system teleinformatyczny pod numerem telefonu: 32 810 13 33 dostępny 24h/7 dni w tygodniu
– mail: pacjent@zozfamilia.pl
– zapisanie na kartce leków wraz z danymi i złożenie w rejestracji.
Prosimy o skrupulatne przygotowanie listy zamawianych leków. Każde wypisanie recepty wymaga zaangażowania pracy i czasu lekarza (sprawdzanie dokumentacji, opisania wizyty i wysłania recepty)
Czas oczekiwania na kod recepty to 3-4 dni roboczych od zgłoszenia prośby. Lekarz decyduje o możliwości wypisania leków oraz ich ilości.
e-Recepta
E-recepta to elektroniczny dokument, który zastępuje tradycyjną papierową receptę.
- SMS na telefon– 4 cyfry kodu
- e-mail – w formie pliku PDF (funkcję należy włączyć w internetowym koncie pacjenta)
- wydruk informacyjny w gabinecie lekarskim
Wystarczy, że w aptece podasz swój numer PESEL oraz kod dostępu do e-recepty — 4 cyfry
e-Skierowanie
E-skierowanie to dokument w postaci cyfrowej, dzięki któremu pacjent może otrzymać skierowanie na leczenie specjalistyczne lub do szpitala. E-skierowanie umożliwia pełną, elektroniczną obsługę procesu skierowania na leczenie – od momentu wystawienia skierowania do momentu jego realizacji.
E-skierowanie jest wystawione na następujące świadczenia:
- ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne, za wyjątkiem porady w zakresie logopedii
- leczenie szpitalne
- badania medycyny nuklearnej oraz badania tomografii komputerowej, w tym przypadku także te, które są finansowane ze środków innych niż ubezpieczenie w NFZ
- rezonans magnetyczny
- badanie endoskopowe przewodu pokarmowego
- badanie echokardiograficzne płodu.
- E-skierowanie możesz otrzymać w postaci:
- SMS-a z 4 cyfrowym kodem
- e-maila z pdf-em
- wydruku informacyjnego e-skierowania.
Podczas wizyty osobistej lub telefonicznie wystarczy podać swój numer PESEL oraz kod dostępu do e-recepty — 4 cyfry
e-Zlecenie na wyroby medyczne
Wyroby medyczne to np.: protezy, aparaty słuchowe i ortezy ortopedyczne, wózki inwalidzkie, laski, kule, balkoniki, obuwie ortopedyczne, zestawy infuzyjne do osobistych pomp insulinowych, pieluchomajtki, cewniki, sprzęt stomijny.
Zlecenie na wyroby medyczne wystawia najczęściej lekarz, ale też pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta lub inne osoby uprawnione. Nie zawsze wystarczy lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Obowiązuje też zasada specjalizacji, czyli np. zlecenie na okulary wystawia okulista, a na zakup wózka inwalidzkiego m.in.: ortopeda, neurolog, chirurg, lekarz rehabilitacji medycznej czy reumatolog.